Cookies

Náš web potřebuje pro přizpůsobení obsahu a analýzu návštevnosti váš souhlas. Souhlas vyjádříte kliknutím na tlačidlo "OK". Více informací
Svúj souhlas můžete odmítnout zde.

Právní aktuality

Zrušení písemného rozvrhu dovolené & rozvržení pracovní doby zaměstnancem

15. 8. 2024

Po novele zákoníku práce, která přinesla zásadní novinky v oblasti práce z domova a tzv. dohod (DPP a DPČ), se pracovní trh musí přizpůsobit další nové legislativě. Ta přináší změny, jež mají snížit administrativní zátěž na straně zaměstnavatele a zvýšit flexibilitu práce na straně zaměstnance. Pojďme se společně podívat na konkrétní změny, které by měly zaměstnancům i zaměstnavatelům usnadnit jejich pracovní život. Pro lékaře a lékárníky budou klíčové především dvě změny, a to zrušení písemného rozvrhu dovolené a možnost uzavření dohody o rozvržení pracovní doby zaměstnancem.

Od 1. srpna 2024 již zaměstnavatelé nemusí vypracovávat písemný rozvrh dovolené. Novela tak reflektuje již dlouhé roky zavedenou praxi v oblasti dovolené, neboť povinnost vytvoření písemného rozvrhu dovolené nebyla ze strany zaměstnavatelů reálně dodržována, a to i z důvodů na straně zaměstnanců, kteří na začátku kalendářního roku často nemají dostatečně určitou představu o tom, v jakých termínech budou chtít čerpat dovolenou. Je třeba zdůraznit, že povinností zaměstnavatele je i nadále určení doby čerpání dovolené a její oznámení zaměstnanci minimálně 14 dní předem. Stejně tak zůstává platné i pravidlo, že alespoň 2 týdny z dovolené by měl zaměstnanec čerpat vcelku.

Z pohledu zaměstnavatele ještě o něco trochu zásadnější novinka nabude účinnosti až k 1. lednu 2025. Od tohoto data bude možné, aby spolu zaměstnanec a zaměstnavatel uzavřeli písemnou dohodu, na jejímž základě si bude zaměstnanec sám rozvrhovat pracovní dobu. Doposud bylo uzavření takové dohody možné pouze při výkonu práce na dálku. Možnost samostatně si rozvrhnout pracovní dobu na základě dohody bude přístupná jak pro zaměstnance v pracovním poměru, tak pro „dohodáře“ vykonávající práci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Součástí dohody musí být mimo jiné i specifikace způsobu, jakým bude zaměstnanec předem oznamovat zaměstnavateli písemný rozvrh své pracovní doby (či jeho změnu).

Mezi dalšími novinkami lze zmínit například zrušení zaručené mzdy, zavedení automatického valorizačního mechanismu minimální mzdy či implementaci tzv. příplatku za zvýšenou zátěž zaměstnance ve zdravotnictví.

Po skončení letních prázdnin pak lze očekávat i další diskuzi ohledně zavedení jednostranného ukončení pracovního poměru výpovědí bez nutnosti udání důvodu ze strany zaměstnavatele.

KMVS, advokátní kancelář, s.r.o.